Seuls quelques fragments de nous toucheront quelques fragments d'autrui
(Only parts of us will ever touch parts of others)
Galerie Thaddaeus Ropac Paris, November 30, 2012 - January 19, 2013

ENGLISH VERSION

The reality of each one of us is a collage made up of what attracts our attention and of what our memory retains – we build up this reality with what we see through a fragmentary understanding of the world. Our ideas and recollections are often only a collage and collage is likewise the depiction of these associations.

The starting point of any collage is an image (mental or physical), which recalls another, then another, and so on, eventually creating a combination of images. It is a technique, a way of thinking, which allows the association, by chance or deliberately, of two or more convergent or divergent realities. Images take root in a situation, in a space. They are gathered, juxtaposed and arranged – overlapping, following on and superimposing one another – finally generating a narrative.

The images arranged in a collage produce conflicting or fusional, assonant or dissonant interactions. It is an ecosystem of heterogeneous associations, governed by the principle of mutability: it is at once wanting to ‘shout out the resemblances’ (Georges Bataille) and ‘to curb the differences’ (Sergei Eisenstein). Collage is a display of images, a ‘metaphor of fraternity’ (Jean- Luc Godard), a metaphor of dependence, of a lovers’ meeting or of copulation: ‘there is a libidinal adolescent energy in this practice, and a fixation on wanting to paste together things and images’ (Tom Burr). It is a ‘constellation of fragments’ (Haris Epaminonda), an association of images structured by contagion ‘infecting one another’ (Luis Jacob), a presentation of a chain reaction and of a collision.

Collage allows you to ‘think with your hands’ (Denis de Rougemont), by revealing the manual intervention through the indexing, the selecting and the cutting out. Collages are both encyclopaedic and epic in their narrative form, whereas their physical qualities are modest and humble. To be arranged in a collage, the images are mistreated – splintered, cut, divided, torn, fragmented. Thus, a cut-out, a tear, makes the material itself all the more tangible and vivid in all its fragility and brittleness: when we are shown that the images are in fact only printed paper, we refuse the idea that they depict anything other than their mere presence, their mere sensitive flesh as a way of conveying the mystery, the complexity and the contradictions of the world, not seen as a whole but fragmented.

VERSION FRANÇAISE

La réalité de chacun est un collage composé de ce qui attire notre attention et de ce qu’en retient notre mémoire – nous composons avec ce qui nous est donné à voir dans une compréhension fragmentaire du monde. Nos idées et nos souvenirs ne sont souvent que des collages et le collage est la représentation analogique de ces associations.

Le point de départ du collage est une image (matérialisée ou mentale), qui en appelle une autre, puis en rappelle une autre, et ainsi de suite, pour constituer une combinaison d’images. C’est une technique, un mode de pensée, permettant l’association, fortuite ou provoquée, de deux ou de plusieurs réalités convergentes ou divergentes. Des images s’installent dans une situation, dans un espace, elles sont rassemblées, juxtaposées et agencées - se chevauchant, se succédant, se superposant - pour engendrer un récit.

Le collage produit des interactions conflictuelles ou fusionnelles, assonantes ou dissonantes entre des images agencées. Il est un écosystème d’associations hétérogènes, régi par le principe de mutabilité: c’est à la fois vouloir «faire crier les ressemblances» (Georges Bataille) et «cabrer les différences» (Serguei Eisenstein). Il est un display d’images, une «métaphore de fraternité » (Jean-Luc Godard), une métaphore de la dépendance, de la rencontre amoureuse ou de la copulation : « il y a une énergie libidinale adolescente dans cette pratique, et sa fixation à vouloir coller ensemble des choses et des images » (Tom Burr). C’est une «constellation de fragments» (Haris Epaminonda), une association d’images structurées par contagion « s’infectant les unes les autres » (Luis Jacob), une présentation de la réaction en chaîne et de la collision.

Le collage permet de « penser avec ses mains » (Denis de Rougemont), faisant ressentir l’intervention manuelle de l’indexation, de l’échantillonnage et du découpage. Les collages sont à la fois encyclopédiques et épiques dans leurs formes narratives, tandis qu’ils sont modestes et humbles dans leurs qualités physiques. Pour être agencées dans un collage, les images sont mises en péril – brisées, coupées, morcelées, déchirées, fragmentées. Ainsi, présenter une découpe, une déchirure rend d’autant plus tangible et présent le matériau lui-même, sa fragilité et sa friabilité : quand on nous montre que les images ne sont finalement que du papier imprimé, nous refusons qu’elles représentent autre chose que leur pure présence, leur pure chair sensible comme véhicule du mystère, de la complexité et des contradictions du monde, non comme un ensemble mais comme un monde fragmenté.

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